NFC in het onderwijs?

1426

NFC in de biologieles?

NFC vindt steeds meer toepassingen.

De grens van de toepassing van NFC is in feite je eigen fantasie. Regelmatig hoor ik van Torsoklanten dat ze een unieke toepassing hebben bedacht.

En eerlijk is eerlijk, uniek is het momenteel vrijwel altijd, want heel veel van de toepassingsmogelijkheden zijn tot op heden nog niet benut.

Begrijpelijk, de barrière was tot op heden de uitlees mogelijkheid van de tags, daarvoor was speciale apparatuur benodigd, meestal ook nog eens gekoppeld aan een computer.

Met de komst van NFC in steeds meer mobiele telefoons verandert het speelveld drastisch.
Immers steeds meer mensen bezitten(al dan niet bewust) een telefoon met de mogelijkheid om de informatie van een NFC-tag te lezen (hetzij de directe informatie opgeslagen op de tag, danwel via de opgeslagen internet koppeling op een website).

Dit laatste motiveerde Mark Timmermans “Onderwijs & ICT” Specialist en Social Media deskundige, om te onderzoeken hoe NFC  toegepast zou kunnen worden in het onderwijs.

Dat Mark daar creatief mee weet om te gaan blijkt uit zijn toepassingsvoorbeeld, waarbij hij NFC-tags aangebracht heeft op de diverse organen van een menselijk torso, zoals gebruikt wordt bij de biologielessen.
Mark heeft de diverse organen voorzien van NFC-tags. Zodra een leerling zijn/haar mobiele telefoon (wel met NFC mogelijkheid natuurlijk) bij het betreffende orgaan houdt, wordt er automatisch een pagina met informatie over het betreffende orgaan op de mobiele telefoon geopend en kan de leerling de info over het orgaan lezen, of een filmpje of foto’s bekijken.

Ik ben er zeker van dat toepassingen zoals door Mark gedemonstreerd meer en meer zullen gaan plaatsvinden.

Lees hier hoe Mark op zijn blog deze toepassing heeft beschreven.