Verbetering van klantbeleving in de Nederlandse supermarkt door NFC?

In april van dit jaar schreef ik al over de toepassing van NFC in de supermarkt.

Het betrof hier de toepassing van NFC in een supermarkt in Parijs.
Hier lees je het betreffende artikel: NFC bij het boodschappen doen.

Inmiddels is door samenwerking van NFC-Nederland en een Coop supermarktvestiging in Groningen, NFC met succes toegepast in de supermarkt.

De Coop supermarkt van de familie Lubbers in Groningen is wat dat betreft zeer innovatief bezig.
Door het niet te stuitten enthousiasme van zoon Jeroen Lubbers, zijn er verspreid over de winkel meer dan 70 NFC tags van NFC-Nederland uitgezet.

Jeroen-test-NFC

Jeroen bestelde eerst 5 tags om mee te experimenteren. – Wat kun je ermee en
welke toepassing heeft nut? -, waren zijn overwegingen.On-Metal-tags
Daarbij verloor hij het uiteindelijke doel, gemakkelijk extra informatie beschikbaar stellen voor de klant, niet uit het oog.

De Coop supermarkt van Lubbers leent zich met name uitstekend voor het experiment, omdat een niet onbelangrijk deel van de medewerkers èn klanten student is.

 

Wifi netwerk in de winkel

De eerste stap die Jeroen moest zetten, was
er voor te zorgen dat er een perfect Wifi-netwerk in de winkel zou komen. Immers er is voor de toepassing zoals Jeroen dit voor ogen had een goede internetverbinding nodig.

Wifi-via-NFCOok hier heeft Jeroen weer gebruik gemaakt van NFC om er voor te zorgen dat de klanten snel en gemakkelijk verbinding met het netwerk kunnen maken.

Nu de klanten een snelle internetverbinding hebben kunnen de tags uitgelezen worden! Het resultaat van het uitlezen van een tag leidt de gebruiker meteen naar een speciale internetpagina met de gewenste informatie.

 

Mobiele webpagina

We weten allemaal dat het vaak onhandig is als je moet navigeren op je mobiele telefoon in pagina’s die voor de pc bedoeld zijn. Knoppen en links zijn te klein of onleesbaar en je moet vaak veel scrollen en schuiven.

Ook hier is aan gedacht. Zodra de klant op het internet komt krijgt hij/zij een perfect te bedienen mobiele site in beeld met o.a. een startpagina van het bedrijf, voorzien van grote knoppen, welke zelfs met de dikste vingers te bedienen zijn!
Via het hoofdmenu kun je natuurlijk gemakkelijk navigeren naar o.a. aanbiedingen, het assortiment of acties.

Ook is het mogelijk om direct bij aanbiedingen te komen door de betreffende ‘aanbiedings-tag’ aan te tikken met je telefoon.

Aanbiedingen

Op deze manier is het bijna spannend om te gaan shoppen, wat staat er voor mooie aanbieding op de NFC-tag?

Het staat wel vast dat een aanbieding op deze wijze extra aandacht krijgt.

 

 

 Wat nog meer?

Behalve de hiervoor genoemde zaken zet Jeroen ook NFC-Tags in om klanten te voorzien van extra informatie over een specifiek product.
Dit kan b.v. de productinformatie van de fabrikant zijn zoals voedingswaarde, maar ook recepten, of bijvoorbeeld antwoord op de vraag met welke andere producten het betreffende artikel goed te combineren is.

Verder worden de tags gecombineerd met Facebook (win een appeltaart!) en Twitter acties.

Als laatste wil Jeroen één en ander perfectioneren met de mogelijkheid om met je mobiele telefoon te betalen.
Deze mogelijkheid is al heel dichtbij, diverse banken zijn als met pilots bezig op dit gebied. Lees hierover b.v. in een eerder artikel op dit blog: Komt betalen met NFC er aan?

 

Nog even Liken …

Als je de winkel doorgelopen bent en je staat bij de kassa, weet Jeroen nogmaals je aandacht te trekken met de balkjes die je op de loopband tussen jou en de volgende klant plaatst.

Als je dan toch staat te wachten tot de klant voor je heeft afgerekend, kun je intussen door het aantikken met je telefoon nog even het bedrijf ‘Liken’ op Facebook.

En.. tja, wie zou dat nu niet willen doen als dank voor deze geweldige extra service?

Liken met NFC

De door door Jeroen gebruikte tags vind je hier: NFC-Nederland-SHOP.nl
De (mobiele) site van Jeroen: Coop Lubbers mobiel